Tuesday, June 23, 2009

Asal usul

TARIAN KUDA-KEPANG.
Tarian Kuda Kepang ini adalah merupakan suatu bentuk tarian yang popular di negeri Johor.Tarian ini pada mulanya di persembahkan sebagai tarian berbentuk pemujaan tetapi dengan perkembangan agama Islam, ianya telah berkisar kepada kisah hikayat 9 orang pemuda Jawa yang telah menyebarkan syiar Islam dengan pengaruh dari Jawa.
Dalam usaha mereka untuk menarik perhatian golongan pemujaan tersebut, mereka telah memperlihatkan keupayaan mereka dalam skil menunggang kuda dan menceritakan bagaimana usaha seseorang pejuang dalam menegakkan syiar Islam. Tarian Kuda Kepang di persembahkan oleh 9 orang penari yang duduk pada sebuah kuda berbentu dua dimensi yang di perbuat daripada rotan. Penari tersebut akan memperlihatkan semula bagaimana kisah kebangkitan serta perjuangan awal yang terpaksa di hadapi oleh pejuang Islam dalam peringkat awal sehinggalah mereka berjaya dalam menyebarkan syiar Islam ini.
Tarian drama ini di persembahkan dengan di iringi oleh bunyi muzik tradisional dan eksotik yang kaya dengan peralatan muzik seperti gong, tamborin dan angklung


Tarian Singa .
Ditarikan oleh kaum Cina di Malaysia.Tarian ini ditarikan dengan alat yang dipanggil sebagai
"Topeng Singa"...



Tarian Sumazau..
Ditarikan oleh kaum Kadazan di Sabah.Pada asalnya tarian ini ditarikan selepas
Pesta Menuai.



0 comments:

Post a Comment

By :
Free Blog Templates